Klachten overgang

Overgangsklachten verminderen met deze 3 tips! De overgang is iets wat vrouwen vanaf hun 40e of 45e ondergaan. Voor vrouwen is de overgang niet de meest fijne periode in het leven en deze periode gaat vaak gepaard met verschillende overgangsklachten (klachten overgang) waarvan opvliegers de meest bekende en meest voorkomende overgangsklacht is. Je dagen gaan dan gepaard met stemmingswisselingen door een veranderende hormoonhuishouding, slecht slapen, gevoelige borsten en flink zweten. Gelukkig zijn er een aantal tips en handvatten die je houvast kunnen bieden en je overgangsklachten verminderen.

Gezonde voeding vermindert klachten overgang

Gezond én goed eten en drinken is absoluut noodzakelijk wanneer je je in de overgang bevindt. Bij gezonde én goede voeding moet je denken aan producten als groenten en fruit, maar ook aan verse vis, zaden en noten. Een aantal producten en dranken kun je voorlopig beter niet of anders niet te veel nuttigen. Denk hierbij aan dranken die cafeïne bevatten, zoals koffie en energiedranken, alcoholische dranken, suikers en pittige en hete gerechten.

Lichaamsbeweging

Voldoende beweging is een andere cruciale factor bij het verminderen van overgangsklachten. Je botten en algehele lichaam worden namelijk sterker en weerbaarder als je op consistente basis sport of in ieder geval beweegt. Iedere dag met de fiets naar je werk of een half uur lopen is al voldoende. Als dje de keuze hebt, kies dan voor het sporten of bewegen in de buitenlucht. Veel vrouwen die overgangsklachten verminderen als doel hebben, zijn gestart met yoga. Onderzoeken hebben aangetoond dat yoga het aantal opvliegers vermindert. Bovendien kun je beter en langer slapen door yoga-oefeningen.

Goede nachtrust

Slecht slapen en nachten wakker liggen zijn veel gehoorde verschijnselen waarmee vrouwen kampen tijdens de overgang.
Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je kunt ondernemen om je nachtrust op een positieve manier te beïnvloeden. Een consistent slaapritme is bijvoorbeeld belangrijk. Ga je de ene avond om 22:00 naar bed en de andere dag pas om 01:00? Pas dit ritme dan aan en zorg dat je iedere avond rond dezelfde tijd naar bed gaat. Een andere goede, maar tegenwoordig, lastige tip is het wegleggen van je mobiele telefoon, tablet en televisie minstens een uur vóór je naar bed gaat. Door alle prikkels worden bepaalde slaaphormonen daardoor aangetast. De laatste tip is een wat lagere, maar fijne temperatuur in je slaapkamer. Hoe hoger de temperatuur in je slaapkamer, des te moeilijker het normaal gesproken is om in slaap te vallen.

Help je klachten overgang te verminderen en lees meer op vrouwen anno nu.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

+ 40 = 41