ICCP anodes

ICCP anodes: de beschermer van boten en schepen

Sinds de middeleeuwen wordt er al gebruik gemaakt van grote boten en schepen om goederen te vervoeren. Vroeger ging dit door schipbreuk helaas nog wel eens mis. De veiligheid van een schip was toen ook nog een stuk lager dan dat het nu is. Ook zijn de veiligheidseisen rondom schepen en boten nu een stuk beter. Een onderdeel van de veiligheid van boten en schepen zijn ICCP anodes. Hoewel veel mensen dit niet weten, zijn ICCP anodes ongemerkt ontzettend belangrijk voor een schip. Wij leggen je uit waarom.

Wat een ICCP anode precies is

ICCP staat voor Impressed Current Cathodic Protection. Dat betekent dat de ICCP anodes beschermt tegen stromingsdruk. Onder druk van stroming kan er namelijk corrosie plaatsvinden op het materiaal van de boot. Corrosie is eigenlijk een soort roestvorming. Dit komt doordat de omgeving, in dit geval water, inwerkt op een bepaald materiaal. Door de vorming van roest wordt het materiaal minder sterk, waardoor er uiteindelijk flinke slijtage kan ontstaan. Dit wordt ten dele al voorkomen door de verflaag die aangebracht wordt, maar vooral door de ICCP anodes.

Hoe ICCP anodes precies werken

Een ICCP anode bevat metaal. Metalen kan je rangschikken op basis van de ‘edelheid’ van het materiaal. De chemische reactie die plaatsvindt bij corrosie, vindt altijd plaats met heet meest onedele metaal in de omgeving. Normaal gesproken is dit het metaal van de boot, omdat dit het enige metaal is in de omgeving. Door het aanbrengen van anodes is er echter op eens wel een ander materiaal in de omgeving. Hierdoor gaan ze de reactie aan met de omgeving, waardoor er geen slijtage aan het materiaal van de boot optreedt. Er wordt als het ware een opoffering gedaan voor de boot. Het kan helaas wel voorkomen dat het metaal in de ICCP anodes op gereageerd is. Daarom is het raadzaam om ten minste eens in de 3 jaar de anodes te vervangen.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− 5 = 2