SEO wereld bezorgd over Google monopolie

Rand Fishkin van Seomoz.org maakt zich zorgen over de explosieve groei van het Google marktaandeel in de Verenigde Staten. Stilaan komt ook daar het 70% marktaandeel cijfer in zicht voor de zoekmachine mastodont.

Voordelen – Nadelen Google monopolie

Er zijn zelfs zowaar voordelen aan dit monopolie voor Internet Marketeers. In tegenstelling tot de designerwereld, waar ontelbare browsers en browserversies, de doorsnee websitedeveloper tonnen ergernis opleveren, hoeft de Internet Marketeer eigenlijk maar met één zoekmachine rekening te houden. Wat hem of haar een hoop correcties, studiewerk en tests om een gemeenschappelijk SEO beleid te vinden bespaart.

Er is echter ook een keerzijde aan deze medaille. Een monopolie kan nefast zijn voor customer relations omdat klantenwerving bijna vanzelfsprekend wordt.

Dat merken we al in bepaalde regelgevingen door Google. Als énige zoekmachine heeft ze bijvoorbeeld een penalty beleid doorgevoerd wat doorweegt op het ontwikkelen van websites. De betaalde ads campagnes ( Adwords ) zijn de laatste tijd beduidend duurder geworden door o.a. het gebrek aan waardige concurrentiële alternatieven.

Het monopolie is wel niet opgedrongen door Google zelf. Een hoge gebruikerswaardering, continu verbeteringen, investeringen, kortom het aanbieden van een betere zoekmachine met een hoop gratis applicaties hebben daarvoor gezorgd. Het uitblijven van of het gebrek aan concurrentie met een evenwaardig aanbod heeft daar ook toe bijgedragen.

Aanwezigheid eigen producten

Bij SEOmoz.org maken ze zich terecht ook zorgen over de alsmaar verhoogde aanwezigheid van Google gerelateerde listings in de top 5 zoekresultaten. Steeds meer Map results, Youtube video’s, afbeeldingen en Google books referenties verschijnen bovenaan in de zoekresultaten. Een teken dat de natuurlijke organische resultaten stilaan gaan lijden onder Google’s eigenbelang.

Het gaat dus moeilijker worden om door natuurlijke of geoptimaliseerde linkbuilding de top resultaten te gaan beinvloeden.

We mogen hopen dat Google in de toekomst zichzelf kan blijven relativeren en dat de concurrentie door innovaties de lat hoog blijft houden. Zodat we niet binnen afzienbare tijd Google moeten gaan bestempelen als “de minst slechtste”…

Artikelen schrijven

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

17 − 15 =