International link building : ondernemingen wereldwijd promoten

De sitestructuur

De site is een full flash site, niet van mijn hand, er was dan ook hoegenaamd geen rekening gehouden met seo. De site heeft een engelstalig hoofddomein en 5 subfolders ( EN/NL/FR/IT/ES ) met elk een aparte flash movie pagina in 1 taal.

Omdat Google ( tot op heden ) nog steeds geen flash movies uitleest, heb ik per taalpagina een description en title in de gebruikte taal laten toevoegen (momenteel nog niet helemaal in orde gebracht ). Dit om de zoekmachines duidelijk te maken tot welke taalgebied de folder behoort en om zoekmachinegebruikers een omschrijvende tekst te kunnen tonen bij de zoekresultaten.

International Link building

Vanwege het lage budget is de doelstelling matig, de brand name “Code Zero” goed vindbaar te maken in de lokale zoekmachines. Gelukkig gaat het hier over een .com domein, voor lokale domeinen ( .be,.nl ) kan alleen dit al een aartsmoeilijke opdracht zijn.

In eerste instantie heb ik gebruik gemaakt van eigen resources ( pumpersites ), de start was goed, na enkele weken stond de site wereldwijd voor de “brand name” in de top tien.

Maar de “brand name” is natuurlijk geen top keyword, uit pure interesse en om ervaring op te doen in de international link building business, zijn we op zoek gegaan naar meer.

Analyse concurrenten

Er zijn voldoende sterke online concurrenten om te analyseren, branch competitors zoals redken.com, schwartzkopf.com hebben al een goede online authority uitgebouwd.

Deze topmerken blijken na analyse echter geen navolgbare link building te hebben, de meeste inbound links komen van klanten en online verkopers van deze producten ( client related linkbait ). Het heeft zo zijn voordelen als je in de real world al een bekende merknaam hanteert.

Dan maar op zoek naar topsites in de branche die wel een seo campagne hebben zoals Hairproducts.com, de nummer 1 online shop voor “hair products”. Na analyse blijkt dat zij ettelijke duizenden dollars per jaar besteden aan linkpartners en paid directory listings ( ik dacht dat dit niet meer mocht ) . Zonder noemenswaardig budget is dit ook niet navolgbaar.

Gemene deler strategie

Er zijn natuurlijk nog related brands die we kunnen analyseren én een handvol keywords waarvan de ranking onder de loep kan worden genomen om zo aan een degelijke kwalitatieve hoeveelheid inbound links te komen.

Daar ben ik volop mee bezig en dit gaat moeizaam, niet alleen duurt het soms weken alvorens link submissions opgenomen zijn, het kan nog eens weken duren alvorens de resultaten in de rankings daardoor verbeteren. De no-response ratio ligt ook zeer hoog, zelfs al vul je submission forms zorgvuldig in of stuur je goed onderbouwde mails, dan nog zal maar 1 aanvraag op 3 succesvol verlopen.

Voorlopige conclusies

De local language pagina’s doen het duidelijk beter in de respectievelijke local search engines. Google geeft de voorkeur aan lokaal georienteerde pagina’s, in zoverre zelfs dat, indien het keyword ook in de subpagina title vermeld is, Google automatisch de subpagina toont ( met een hogere positie ) en niet het hoofddomein.

International link building is duidelijk geen goedkope of simpele opdracht, het kost je of veel geld om in quality directories een link te bemachtigen of een aanzienlijk aantal arbeidsuren om free ( quality ) links te bemachtigen en een zorgvuldige concurrentie analyse uit te te voeren. Hou er bovendien rekening mee dat Google nieuwe sites filtert en het dus nog maanden kan duren eer de eerste noemenswaardige positieverbeteringen zichtbaar worden.

Off-page seo, de degelijke tenminste, is derhalve niet goedkoop noch snel, daartegenover staat de mogelijkheid om op een duurzame manier een goede business related trafiek te krijgen. Het betaalde en veel snellere alternatief , Google’s Adwords campagne, is zeker in het .co.uk en .com domein zeker niet goedkoop te noemen.

Update: Local link building

Ondertussen zijn we op zoek gegaan naar local links. De taalbarrière is een probleem. het zoeken naar vertalingen voor relevante sleutelwoorden en link building termen ( directory,suggest site,submit link ) is niet evident en neemt aardig wat tijd in beslag. Daartegenover staat dat de subpagina’s in een bepaalde taal het stukken beter doen in de lokale zoekmachines en makkelijker een betere positie kunnen behalen.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− 5 = 2