Ik wil piloot worden: ik vlieg op reis en de bestemming is..?

Een piloot bestuurd een luchtvoertuig zoals een vliegtuig of helikopter. De betekenis kan letterlijk worden aangeduid als “bestuurder” of stuurman.

Piloten hebben een  fascinerende baan. Het vervoeren van een vliegtuig vol reizigers is een spannende taak. Een diploma vereist een zware lange opleiding die niet voor iedereen is weggelegd. De vraag of je daadwerkelijk door een vliegmaatschappij wordt aangenomen valt ook nog te bezien.

Maatschappijen hebben goede en slechte tijden en piloten worden met regelmaat ontslagen. Piloten dragen een enorme verantwoordelijkheid met zich mee en verkeren soms in levensgevaarlijke situaties waarin zij een vlotte beslissing moeten maken.

Beschrijving werkzaamheden piloot

De belangrijkste taak van een piloot is om veilig een vliegtuig te besturen, maar een piloot doet meer. Een typische dag begint met een systematische weervoorspelling en vliegplanningen opstellen.  Het vliegtuig moet een proefvlucht en keuring ondergaan. Wanneer alles in orde is zal de piloot opstijgen naar de bestemming.

Tijden de vlucht, moet de bestuurder toezicht op het vliegtuigsysteem houden, de piloot moet in contact met de luchtvaartautoriteiten blijven. Piloten werken lange onregelmatige werktijden, en zijn vaak voor enkele dagen van huis.

Opleiding

In het bezit zijn van een WO opleiding is belangrijk om kans te maken op een positie, maar dit is geen vereiste, veel luchtvaartmaatschappijen  geven de voorkeur aan hbo’ers met een  militaire achtergrond. Zonder een opleiding zal je applicatie niet in behandeling genomen worden. De vooropleiding hoeft niet relevant te zijn.

Training

Burgerlijke piloten gaan door een strenge training voordat de maatschappij ze beoordeeld. Om een vliegtuig vol Passeniers te mogen vervoeren, moet de piloot in het bezit zijn van een vliegbrevet en een positieve uitslag van zijn keuring. Nadat alle kleine keuringen behaald zijn, is er ook nog een eis voor het totale aantal vlieguren als hoofdpiloot.

Vliegmaatschappijen geven vanwege de kwalitatieve trainingen  de voorkeur aan militaire piloten. Eenmaal aangenomen zal de piloot een uitgebreide vliegtraining ondergaan voor het vliegtuig die ze besturen en voor de rest van hen piloten-carrière op herhalingstraining moeten.

Salaris 

Het salaris van een piloot is gebaseerd op verschillende factoren. Leeftijd, het soort vliegtuig, en of de piloot de captain of officier is, spelen een rol op de hoogte van zijn salaris. Het aantal uren dat er gevlogen mag worden zijn vastgesteld door de Rijksluchtvaartdienst (RLD).

Doorgroeimogelijkheden

Routes over de zee zijn het top punt van een vliegtuigpiloot. Wanneer hij binnen het aantal vastgestelde uren door de RLD binnen een maximale tijd op de plek aankomst kan komen, zal dit in veel meer vrije dagen in zijn maand opleveren. Er zijn meer banen die je met een vliegbrevet kunt uitvoeren. Er zijn ook piloten die slechts proef-vluchten na een keuring uitvoeren. Andere piloten kiezen voor een taak in de de vluchttoezicht.

Salaris piloot & de misvattingen

Er bestaan veel misverstanden omtrent het salaris van piloten. Ik denk dat wanneer ik een euro kreeg voor iedere keer dat ik verkeerde informatie las of zag ik ondertussen een miljonair was!

Ik ga het hebben over hoeveel een beginnende piloot met zijn vliegbrevet kan verwachten te verdienen, en de verschillende salarisschalen voor vliegtuigpiloten. Veel ambitieuze zullen verbaast zijn hoe weinig er werkelijk voor de burgerlijke piloot over blijft.

Uurloon tarieven: wat ze werkelijk betekenen.

Laten we het hebben over de uurtarieven. Hoe vaak hoor je van de menigte of lees je in een krantenartikel dat een professionele piloot, “xxx.xxx per uur verdiend.. “Piloten worden niet op dezelfde wijze zoals in andere beroepen uitbetaald. Ondanks het feit dat een professionele piloot een dikke 12 uur per dag werkt, wordt er pas gerekend vanaf het moment “binnen in het  vliegtuig”

Het is dus niet ongebruikelijk voor een piloot die 12 uurtjes bezig is om maar 5 tot 6 uren of en zelfs nog minder, uit betaald te krijgen! Dus wat hebben we aan deze kennis?  als vuistregel die voor veel piloten werkt, kan je het uurloon vermenigvuldigen met 1000 voor een helder jaarinkomen. Vliegmaatschappijen die beginners een uurloon van 20 euro beloven, kunnen dus van een €20,00 jaarloon uitgaan. Dat is toch wel een ander verhaal hé?

Opbouw piloten salaris

Laten we vanaf onderaan de ladder beginnen. De beginneling, start meestal als vlieginstructeur. Het loon van een vlieginstructeur  is erg, erg weinig tenzij je het geluk hebt om voor een grote vliegschool te mogen werken. Veel vlieginstructeurs hebben een tweede baan om rond te kunnen komen. Uurlonen beginnen tussen de 8 en 15 euro (maar vergeet niet wat ik je over de werkelijke uren heb vertelt)

Dit loon is dus zonder de voordelen van een vakantie, ziekmeldingen of ziektekostenverzekering. Vergeet niet dat veel afgestudeerde een flinke studieschuld  opbouwen die maandelijks honderden euro’s achter laat. Het kan het financieel dus erg krap zijn, lange dagen, weinig loon, en de verpletterende schulden die het met zich mee draagt.  (die je leende om je vliegtrainingen mee te bekostigen)

Tijdens de studiebeurs is het je vast niet duidelijk gemaakt, hoe laag je salaris werkelijk wordt hè?Je begrijp vast wel waarom niemand een vlieginstructeur wilt blijven. Dit is vaak het moment waar de waarheid boven water komt. Op dat punt veranderen veel piloten de koers van hen carrière, hopelijk voor jouw, is het op dit moment economisch beter en hoef je niet te lang als vlieginstructeur te aan de slag te gaan.

F16 piloot voor de militaire luchtmacht.

Een F16 piloot maakt onderdeel uit van de militaire speciale eenheden. F16 piloten worden door onder andere de Koninklijke luchtmacht  en koninklijke marine ingezet. Een f16 piloot wordt je niet zomaar, het vereist een zware intensieve weg om tot de top speciale luchteenheden te behoren.

Omdat een piloten opleiding veel geld kost, kiezen veel mensen ervoor om de opleiding via de luchtmacht te volgen. Het voordeel hiervan is dat Defensie alle kosten voor je vergoedt.

Voor je het weet blaas je op volle toeren in een f16 straal jager voertuig. Het F16 toestel is sinds 1979 de opvolger van de F-104 starfighter in de Benelux. Het toestel is door de fabriek General Dynamics ontworpen.

Waar werkt een f 16 piloot?

Als vlieger voor de luchtmacht wordt voor verschillende voertuigen getraind. Je werkt voornamelijk op de Koninklijke Luchtmacht basis, maar er bestaat kans om uitgezonden te worden. Zo kan je ingezet  worden in verschillende oorlogsgebieden.

De opleiding en eisen

Voordat je als F16 piloot aan de slag kan, moet je (indien je nog geen vliegbrevet hebt) een vier jaar durende opleiding volgen. Wanneer je succesvol je eerste jaar als militair doorlopen hebt, zal defensie iedere opleiding die je erbij wilt doen voor je vergoeden, de pilotenopleiding zal je dus in combinatie met je normale militairen bezigheden kunnen opvolgen.

  • Je moet in bezit zijn van een havo-diploma op Engels en wiskunde en techniek.
  • Een oogafwijking tussen +2/-2 en bereidt zijn om je ogen te laseren (wordt vergoedt)
  • Geen concentratie stoornissen en bent niet dyslectisch.
  • Je bent tussen de 17 en 27 jaar.

Vacature piloot gezocht?

Dat de  vacatures voor pas afgestudeerde piloten niet voor het oprapen liggen is niets nieuws. Er is een jaarlijkse stijgende lijn in werkeloze vliegers die ook nog een flinke schuld voor hen kiezen hebben.

Uit onderzoek is gebleken dat een beginnende piloot na 100 wereldwijde sollicitaties niet eens op uitnodiging gevraagd is.Mochten er vacatures vrij zijn dan zal piloot.info je hiervan op de hoogte stellen. Je zou eventueel via een gespecialiseerd bureau bemiddeling kunnen aanvragen.

Enkele voorbeelden:

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

15 − = 6