Horecamakelaar, verkoopprijs en courtage.

Bij een eerste gesprek met een horecamakelaar stelt de verkopende partij vrijwel altijd de vraag: “Wat is mijn horecabedrijf waard ?”. Hier komt de makelaar in dubio te staan. Hij wil graag de opdracht tot verkoop binnen halen en weet dat verkoper de te behalen verkoopprijs meestal te hoog inschat. Een eerlijk antwoord kan er toe leiden dat de opdracht naar een andere horecamakelaar gaat. Namelijk naar die makelaar die verkoper naar de mond praat betreffende te behalen verkoopprijs. Op zich hoeft het niet zo’n probleem te zijn dat het te verkopen horecabedrijf met een te hoge vraagprijs de markt op gaat. Bij de onderhandelingen zal pas de uiteindelijke verkoopprijs bepaald worden, ongeacht de vraagprijs.

Echter zal de makelaar met u een schriftelijke bemiddelingsovereenkomst willen aangaan met daarin een afspraak over de te rekenen courtage. Houdt u er dan rekening mee dat de uiteindelijke verkoopprijs lager of zelfs veel lager kan uitvallen. De schriftelijk afgesproken courtage kan u dan tegenvallen. Bespreek daarom de bemiddelingsovereenkomst altijd even met een deskundige alvorens te ondertekenen. Het beste blijft om de makelaar naar een eerlijk advies te vragen omtrent de te behalen verkoopprijs en u niet te laten leiden door al te hoge verwachtingen.