Google bowling, “Hoe de concurrentie saboteren met SEO”

Dit interessant artikel kwam ik deze week tegen. Het leek me voorheen bijna onmogelijk om de zoekmachine posities van je concurrenten te saboteren, helaas lijkt het algoritme van Google niet waterdicht op dit gebied. Kort uitgelegd, indien een concurerende website op een abnormaal korte termijn(enkele dagen,weken) een grote hoeveelheid backlinks(duizenden,tienduizenden) krijgt, veronderstellen zoekmachines soms dat dit domein de regels overtreedt door een onnatuurlijke opbouw van backlinks. Het zogenaamde linkspamming. En dan kan deze site afgestraft worden door een lagere positie in de zoekresultaten..(-30, -50 penalty ). Hetzelfde gebeurt soms door opzettelijk links aan te kopen voor de concurrentie op daarvoor reeds gestrafte sites.

Een leuk ideetje om de websites die boven jouw site staan in de zoekresultaten uit de weg te ruimen ? ..nee toch niet, in het artikel geeft Matt Cuts (Google engineer) al aan dat het weliswaar mogelijk is, maar alleen in uitzonderlijke omstandigheden.

Bovendien kan je mocht je deze techniek beheersen beter deze skills gebruiken om je eigen klanten vooraan in de zoekresultaten te zetten, Google bowling behoort tot het zogenaamde domein van Blackhat SEO.

Je moet ook beseffen dat, indien je deze techniek onvoldoende beheerste, een mislukking heel nefast kan zijn. Dan heb je de concurrentie gewoon een gratis seo campagne gegeven..

Wat mezelf betreft, ik waag mij er niet aan, indien ik deze skills zou beheersen, zouden ze voornamelijk voor positieve rankings gebruikt worden en niet voor geniepige zaken om de concurrentie uit het (zoekresultaten ) zadel te lichten.

Ter info, liefst alleen om penalty’s voor je eigen site te vermijden, een overzicht van de zogenaamde technieken die gebruikt worden voor Google bowling. Neem in acht dat bovenstaande info reeds enkele jaren oud is.

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

− 5 = 2