De p van product in de marketingmix

Veel mensen denken dat marketing het promoten van zaken  en producten is die mensen al op de plank hebben liggen. Dit is echter niet helemaal waar, want de p van product zit niet voor niets in de marketingmix. Het is cruciaal om te weten dat de p van product een zeer cruciale factor is in de gehele marketing, want als niemand je product wilt hebben kan je marketing nog zo goed zijn, een succes wordt het nooit. Daarom bestaat er zoiets als productontwikkeling. Met productontwikkeling wordt er gekeken naar vraag en in welk probleem je product kan voorzien. Dit zorgt uiteindelijk voor de allerbeste resultaten. De grote vraag die je jezelf moet stellen is, hoe ontwikkel ik een product dat daadwerkelijk interessant is voor mijn doelgroep?

Betrek je doelgroep

Het is super belangrijk om je doelgroep te betrekken bij de ontwikkeling en productie van je product. Dit is letterlijk de enige manier waarop je namelijk zeker kunt weten dat je product daadwerkelijk aanslaat bij je doelgroep. Jij kunt als bedenker namelijk onmogelijk weten of je doelgroep het product wel ziet zitten. Door je doelgroep tijdens het gehele project bij je product en de ontwikkeling ervan te betrekken weet je zeker dat je product een succes wordt. Daarnaast kun je deze mensen en data ook weer gebruiken om bijvoorbeeld de juiste prijsstelling neer te zetten en de juiste tone of voice te gebruiken in je marketing. Al die dingen bij elkaar zorgen uiteindelijk voor het succes of het falen van jouw nieuwe product. Als stelregel en start moet je inzichtelijk maken of het daadwerkelijk een probleem oplost en of jouw product dat het beste doet.

Dan verder?

In de verdere marketing van je product is het belangrijk dat je steeds het probleem centraal stelt en laat zien hoe jouw product dit probleem oplost. Hierdoor creëer je urgentie bij je doelgroep en dat zorgt uiteindelijk voor verkopen en marktaandeel.